May 7, 2013

Pilihanraya Umum 13.

Assalamualaikum.
26 Jamadil Akhir 1434H.

Seperti sedia maklum, dah 2 hari berlalu pilihanraya umum Malaysia. Dan semua orang pn tahu, BN sekali lagi berjaya mndpt tmpat untuk membentuk sebuah kerajaan. Tahniah BN. :)

Pagi hari mngundi hari tue, Mak Ayah Kak Along n Kak Ayin gerak sesme. Dlm 8 lebih kot diorg grak. So, aku kt umh mngemas, basuh, blablabla. Aku tggu diorg blek asal la lme sgt. Rpenye lpas abis mngundi kt Kebun Baharu, diorg jenjln ke batu 13, lpas tue telok, lepastu sijangkang n last tman seri medan. Baru blek rumah. Fine! rugi tak ikut. Patutla mcm lme semcm. Jenjln rpenye. -.-

So, mcm mcm la aku dgr sepnjg hari pngundian tue. Dakwat kekal kate tak kekal la. Kate ade pngundi hantula. Tue kes siang. Time mlm pulak kate ade peti undi ilng. PAstu ade blackout pulak. Aku tak faham betul. Mcm mcm isu kuar. Tp, wallahu'alam. Aku no komen psal bnd tue sume. Allah Maha Mengetahui.

Jadi keputusannya BN mng di semua negeri kecuali Kelantan, Selangor n Penang. Ape pun, alhamdulillah syukur. Selangor msih dibwah PR. Bkn aku tak suka BN amik, tp mungkin sjak aku mtng n tahu pasal politik seskit nie, aku dh rse selesa dgn pimpinan PR. So, maaf BN. Tp BN pn dh pgng lebh 5 negeri, ok what. Kelantan seperti biasa la, mmg Pas yg mng. N Penang pulak dh confrm la DAP mng. Aku tak prnah ckp aku tak suka BN. Aku tak prnah ckp aku bnci BN. Never. Hak memilih hak individu. Tiap parti ada baik n burk msing msing. Aku nk ckp itu betul nie salah pn aku tak byk ilmu pasal politik. Nt kne hentam kang tak pasal pasal. 

Untk PRU ari tue aku tak mngundi. Sbb aku lmbt dftar. So, nme tak nek. Kalau aku mngundi pn, aku kne fkir pnjg nk undi ape. Bnd nie salah satu yg akn dipersoal kn Akhirat nt. So, kte kne wat pilihan betul betul. Mcm lec aku ckp, kaji kedua dua belah pihak sebelum mngundi. Untuk mse 5 tahun nie, smntre tuggu next PRU aku kne kaji lek lok. 

Aku perasan rmai penyokong PR berat hati nk trme yg PR kalah. Mungkin mereka pn dah terlalu ykin akn mng. Tp, tak tahula tue. Wallahu'alam. Cumenye harapan aku takde la prmainan kotor yg dibuat. Hopefully semuanya bersih n jujur. Walaupun kt fb org dh ckp mcm mcm, tp aku tak tahu nk cye tak. Sbb aku tak siasat. Aku bce je ape org ckp.

So, pd semua pemimpin jlnkan la tnggungjwab anda dgn baik. Rakyat percye pd anda, sebab tue anda dipilih. Amanah bkn bnd ringan. Amanah adalah bnd pling berat sekali. N segalanya akn dipersoalkn. Samada pd pemimpin atau pd pemilih. 

Harapan n doa aku, ape jd kt Malaysia sekrng nie akn brakhir. Sedih, terkilan, kecewa bila aku tgk disbbkn politik, melayu sma melayu nk bergado. Bermusuh. Itu hina ini. Ini kutuk Itu. Sedih. Sedih sgt. Ape nth nk jd aku pun tak faham. Mmg tak semua org fkir mcm aku. Tak rasa mcm aku. Sbb tue bnd nie tak abs.

'Ya Allah, Kau peliharalah negaraku Malaysia. Satukanla kami. Sesungguhnya Kau Maha Mengetahui sedang kami tak tahu apa apa'

Wallahu'alam.

No comments: